Dieta w ciąży

Sierpień 30, 2012 o 2:20 pm | Napisane w Dietetyka, Diety, Health, Odchudzanie, Zdrowie | Dodaj komentarz

Jak już było powiedziane, niezbędne są warzywa i owoce. Ponadto produkty mleczne, które są ważnym źródłem wapnia. Zapotrzebowanie na wapń podczas ciąża zwiększa się o połowę. Wapń zapewnia prawidłowe uwapnie-nie kości płodu i jednocześnie zapobiega odwapnieniu kości matki. Zapobiega też przedwczesnemu porodowi i nadciśnieniu ciążowemu. Przyszła mama powinna także spożywać ryby morskie, które dostarczają dużych ilości kwasów tłuszczowych Omega 3. Są one bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza jego mózgu i siatkówki oka. Powinna również regularnie jeść chude mięso, które jest źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, zapobiegającego niedokrwistości. Należy także spożywać produkty zawierające foliany, ważne dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu, czyli zielone liściaste warzywa: brokuły, sałatę, kapustę, a także szparagi, nasiona roślin strączkowych, pełnoziar-niste pieczywo oraz cytrusy. Do potraw ciężarna powinna dodawać niewielką ilość olejów roślinnych. Żywienie kobiety w ciąża powinno być urozmaicone, zawierać produkty pochodzące ze wszystkich pięter piramidy żywieniowej.

Reklamy

Karmienie piersią – dieta matki

Lipiec 23, 2009 o 2:27 pm | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

W ostatnich latach nastąpił silny nacisk na młode matki do karmienia piersią. Czy jednak przekazywanie własnego pokarmu jest rzeczywiście zdrowsze i lepsze dla dziecka? A może karmienie piersią to jedynie nowa moda?

Karmienie piersią stało się w ostatnich latach społecznym obowiązkiem. Jeszcze w dawniejszych czasach, karmienie dzieci mlekiem matki było naturalne. Wraz z pojawieniem się na rynku znacznej ilości odżywek oraz pokarmów zastępczych, część matek wybrała sztuczną formę karmienia dzieci. Teraz znów powraca sezon na karmienie piersią i to sezon bardzo zdrowy dla małych dzieci.

Mleko matki jest pokarmem, którego nie udało się jeszcze wyprodukować w laboratorium. Pokarm ten zawiera tyle niezbędnych składników odżywczych, że jest dla dzieci najzdrowszy. Żadna, nawet najlepszej firmy, odżywka nie zapewni maluchom tyle wartości, co naturalny pokarm. Wszystko przez składniki wzbogacające układ immunologiczny, które zawarte są w mleku matki. To właśnie one budują układ odpornościowy dzieci, co będzie procentowało w całym późniejszym życiu malucha.

Pokarm matki najbogatszy

Naturalne mleko matki bogate jest w wiele substancji, które zapewniają dziecku prawidłowy rozwój. Należą do nich:

• Węglowodany – wiążą mikroorganizmy zapobiegające ich gromadzeniu się w śluzówce przewodu pokarmowego; mają korzystny wpływ na kolonizację bakteryjną jelit, hamują rozwój szczepów patogennych, pochłaniają nadmiar wody oraz elektrolitów.

• Tłuszcze (wolne kwasy tłuszczowe) – przerywają i niszczą otoczki lipidowe drobnoustrojów (wirusów, bakterii i pierwotniaków) co powoduje ich degradacje.

• Nukleotydy – są odpowiedzialne za nasilenie dojrzałości komórek T, wspomagają dojrzewanie nabłonka jelit, wspomagają odnowę organizmu po biegunce u dzieci.

• Witaminy – głownie A, C, E, mają działanie przeciwzapalne.

• Enzymy – charakteryzują się również działaniem przeciwzapalnym oraz produkcji substancji przeciwbakteryjnych.

• Czynniki wzrostu.

• Hormony –działa osłonowo na jelita.

• Cytokiny – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

• Białka odpornościowe – hamują wzrost bakterii, wspomagają funkcje cytokin, działają przeciwzapalnie.

Jak wyraźnie widać, naturalne mleko matki bardzo korzystnie wpływa na dziecko i funkcjonowanie poszczególnych jego układów. W pierwszym okresie życia najważniejsze jest, aby dzieci prawidłowo wykształciły układ odpornościowy oraz układ pokarmowy. Szczególnie ważne są jelita dziecka. Prawidłowe ich funkcjonowanie oraz osłona zapewni prawidłowe wchłaniane przyjmowanego pokarmu oraz wszystkich zawartych w nim, niezbędnych składników. Badania udowodniły, że dzieci karmione piersią rzadziej zapadają na najczęstsze choroby takie jak np. SIDS (nagły zgon niemowlęcia), białaczka (ryzyko spada o ¼), alergie, zakażenia.

Kiedy przestać karmić?

Dziecko powinno otrzymywać pokarm matki do 6 miesiąca życia. W tym okresie nie potrzebuje dostarczania innych odżywek czy suplementów diety. Po tym okresie można ograniczyć karmienie piersią i dodać do diety dziecka również pokarmy stałe. Stopniowo po 9 miesiącu życia dziecka pokarm matki powinien być ograniczany na rzecz stałych pokarmów.

Pokarm zależy tylko od matki

To, ile składników odżywczych uzyska dziecko zależy głównie od matki. Sposób, w jaki będzie o siebie dbała oraz jak będzie się odżywiała wpływa zarówno na jakość jak i ilość owego pokarmu. Aby nie mieć problemów z produkcją pokarmu należy jak najwcześniej rozpocząć karmienie (parę godzin po porodzie). Należy dziecko karmić regularnie (8 – 12 razy na dobę), tak aby również nasz organizm przyzwyczaił się do określonego rytmu. Dziecko najlepiej karmić około 10-15 minut w spokojnych warunkach (!). Ważne jest również, aby zachować z dzieckiem bliski kontakt pomiędzy karmieniami, aby wzbudzić w nim zaufanie i miłość. Karmienie nie może być dla dziecka jedyną formą bliskości z matką.

Kobieta powinna również dbać o piersi w okresie połogu. Najlepiej, aby wykonywała masaż zarówno przed jak i po karmieniu. Spowoduje to polepszenie funkcjonowania gruczołu piersiowego oraz stanie się skutecznym sposobem na zabezpieczenie przed utratą elastyczności piersi. Ponadto kobieta powinna pamiętać o wypoczynku i unikaniu stresu. Te aspekty również mają wpływ na skład mleka. mama powinna również stosować odpowiednią dietę wzbogaconą o białko oraz wykluczyć składnik, na który dziecko jest uczulone, (najczęściej są to orzeszki ziemne, cytrusy, ryby morskie). W okresie laktacji należy również unikać kawy, alkoholu oraz ostrych przypraw.

Wszystkie medyczne aspekty przemawiają za karmieniem piersią, szczególnie w pierwszym okresie życia dziecka. Naturalny pokarm zawiera wiele składników, które są niezwykle istotne dla zdrowia dziecka. Niech karmienie piersią nie będzie więc jedynie czymś modnym. Niech stanie się czymś, co matka może przekazać swojemu dziecku. Jednak nie wszystkie kobiety są w stanie przekonać się do karmienia piersią, nie każda z nich potrafi, a u niektórych po prostu akt ten wzbudza wstręt. Warto wtedy udać się do lekarza rodzinnego, który wskaże odpowiednią poradnię laktacyjną, w której rodzice uzyskają niezbędną wiedzę oraz fachową pomoc. Nikt na siłę nie będzie kazał kobietom karmić naturalnym pokarmem, warto jednak chociaż spróbować dla dobrach naszych pociech.

Aktywność seniora

Lipiec 2, 2009 o 12:25 pm | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Zadbaj o zdrowie

Osoby w wieku emerytalnym powinny szczególnie zadbać o swoje zdrowie. Warto zmodyfikować dietę, unikać słodyczy i tłuszczy, posiłki jadać regularnie pamiętając o solidnym śniadaniu. W pożywieniu powinna znajdować się odpowiednia ilość błonnika dlatego zamień białe pieczywo na razowe i koniecznie jedz więcej warzyw i owoców. Należy unikać używek czyli ograniczyć alkohol i papierosy. Osoby starsze powinny być pod stałą opieką lekarza pierwszego kontaktu, warto regularnie poddawać się badaniom profilaktycznym, badać poziom cholesterolu, glukozy, mierzyć ciśnienie krwi. Aby na co dzień czuć się zregenerowanym psychicznie i fizycznie senior powinien zapewnić swojemu organizmowi ok. 7 godzin snu.

Czas na pasje i hobby

Wreszcie masz czas by zadbać o działkę czy ogródek, czytać książki, fotografować, kolekcjonować, odwiedzać muzea, galerie, chodzić do kina, teatru. Warto wykorzystać fakt, że wreszcie jesteśmy wolni od pracy zawodowej, codziennych obowiązków związanych z dziećmi. Jeśli zawsze chciałeś zapisać się do chóru, na kurs tkactwa czy garncarstwa jednak jakoś nigdy nie było ku temu sposobności zrób to teraz. A może zajęcia z jogi, nauka salsy czy kurs bukieciarstwa? – na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Warto inwestować w swój rozwój, czerpać przyjemność z pogłębiania własnych zainteresowań.

Sport

Nie od dziś wiadomo, że aktywni żyją dłużej. Systematyczna aktywność fizyczna to najlepszy sposób na zachowanie zdrowia. Dobrze jest ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 30 minut tak aby tętno nie przekraczało 130 uderzeń na minutę. Szczególnie polecane są spacery, jazda rowerem, gimnastyka, pływanie. Zanim wybierzemy sport dla siebie zawsze warto skonsultować się ze swoim lekarzem. Pamiętajmy, że aktywność fizyczna przeciwdziała wielu chorobom takim jak: otyłość, nadciśnienie, cukrzyca a ponadto bardzo poprawia nastrój i samopoczucie psychiczne.

Podróże

Ile to razy zdarzało się, że przez kolejne 3 lata nie byliście na żadnym urlopie, bo praca, bo dzieci po trzeba kupić nowy mebel… Teraz jest czas by nadrobić wszelkie turystyczne zaległości, wreszcie możecie się wybrać tam gdzie macie ochotę uwzględniając własne potrzeby a nie jak to było dotychczas jeżdżąc głównie ze względu na dzieci. Czas poznać piękne zakątki Polski, jeśli czujecie się na siłach to można spróbować wycieczek rowerowych. Warto wybrać się w góry, nad jezioro, morze czy pospacerować po puszczy. Zwłaszcza przed wyjazdami w góry warto skonsultować się z lekarzem. Osoby o słabszym zdrowiu mogę podreperować swoją kondycję podczas wypoczynku w sanatoriach czy uzdrowiskach. Jeśli do tej pory nie byłeś za granicą warto wreszcie się wybrać, takie wczasy wbrew pozorom wcale nie są bardziej kosztowne niż te spędzane w kraju.

Pielęgnacja dłoni

Czerwiec 4, 2009 o 12:41 pm | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Dłonie to jedna z najbardziej zapracowanych i jednocześnie zaniedbanych części naszego ciała. Zaczerwienione, spierzchnięte, popękane i pomarszczone nie wyglądają efektownie, ale nie ma sensu ich chować lepiej zapewnić im odpowiednią pielęgnacje i przywrócić piękny, zdrowy wygląd. Jest na to wiele domowych sposobów, ważna jest też systematyczność, jeśli to za mało warto udać się do salonu kosmetycznego. Pielęgnacja dłoni: Najważniejsze jest częste nawilżanie i odżywianie. W ciągu dnia po każdym umyciu dłoni należy je dokładnie wytrzeć i natrzeć kremem nawilżającym, natomiast wieczorem warto posmarować je grubszą warstwą kremu odżywczego. Nie zapominaj o ciepłych rękawiczkach gdy wychodzisz na mróz, oraz o ochronnych podczas sprzątania (detergenty zawarte w środkach czystości bardzo niszczą wrażliwą skórę dłoni). Kilka sprawdzonych domowych receptur na poprawienie stanu dłoni: Czerwone dłonie możesz wybielić wcierając sok z cytryny, stosując kąpiele w wywarze z kory dębowej, oraz stosując na przemian ciepłe i zimne kąpiele (nie gorące). Na poszarzałe dłonie z przebarwieniami wcieraj kilka razy dziennie emulsje z: 1 łyżeczki miodu + sok z połówki cytryny + filiżanka ciepłego mleka. Na wysuszone i chropowate dłonie nałóż grubą warstwę kremu odżywczego, następnie cienkie jednorazowe foliowe rękawiczki, zawiń je ciepłym ręcznikiem, pozostań tak 15-20 minut. Na spierzchnięte dłonie i łamliwe, rozdwajające się paznokcie wypróbuj tego sposobu. Przed snem włóż dłonie do miseczki z podgrzaną oliwą z oliwek na 15min, następnie nałóż bawełniane rękawiczki i idź w nich spać.

Skuś się na jabłko

Kwiecień 15, 2009 o 12:05 pm | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

jabłka ułatwiają przyswajanie wapnia przez organizm, dzięki czemu wzmacniają zęby, włosy i paznokcie. Gryzienie twardego jabłka służy dziąsłom. Jednak wbrew obiegowej opinii nie wolno jeść jabłek po umyciu zębów, ponieważ zawarty w nich cukier sprzyja rozwojowi próchnicy.
Zawarta w jabłkach witamina C wymiata z organizmu wolne rodniki i bierze udział w wielu procesach metabolicznych, np. biosyntezie kolagenu, przeciwdziałając wiotczeniu skóry oraz zapewniając jej młody wygląd. Witamina C razem z witaminą P uszczelnia i uelastycznia ścianki włosowatych naczyń krwionośnych, zapobiegając powstawaniu wysięków podskórnych i „pajączków”.
Jabłka są niezastąpione w kuracjach odchudzających, cenią je kobiety, które dbają o linię, bo sycą i dostarczają stosunkowo niewiele kalorii (30–50 kcal w 100 g). Jednak jabłek nie można jeść bezkarnie, bo zawierają sporo cukru. W prawidłowo skomponowanej diecie zaleca się 300 g owoców dziennie, a w kuracjach odchudzających – tylko 150 g. Jeśli będziemy jeść więcej, to nie schudniemy.

Novynette

Kwiecień 10, 2009 o 2:48 pm | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Nowoczesne tabletki antykoncepcyjne, takie jak novynette, zawierają minimalną ilość hormonów, niezbędną do zapewnienia pełnej skuteczności antykoncepcyjnej. Niskodawkowość określa zawartość estrogenu. W przypadku Novynette jest to 20 mikrogramów tego hormonu, co korzystnie wpływa na samopoczucie kobiet.

Sposoby walki z cellulitem

Luty 4, 2009 o 10:12 am | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Przede wszystkim należy skupić się na właściwej diecie. Oznacza to zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów i tłuszczów zwierzęcych. Należy w to miejsce jeść więcej białka, warzyw, owoców, jaj oraz ryb, a także pić wodę i zieloną herbatę. Warto również zwrócić uwagę na regularność posiłków. Późnym wieczorem należy unikać przekąsek. Jeśli chodzi o dietę, to z pewnością dobrze jest też ograniczyć picie alkoholu (i papierosów!). Zdrowe odżywianie powinno być wspomagane przez uprawianie sportu. W tym przypadku warto postawić na regularność i na jakość wykonywanych ćwiczeń. Działanie „zrywami” prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych efektów. Ruch wpływa korzystnie na spalanie tłuszczu, jak również na układ krążenia, którego prawidłowe działanie jest niezbędne, aby zwyciężyć w walce z cellulitem. Nieprawidłowe ukrwienie komórek, a co za tym idzie niedostateczne dostawy tlenu, upośledzają proces spalania tłuszczu. Efektem są nagromadzona woda i lipidy. Dlatego sport jest tak ważny. Wiele kobiet decyduje się również na zabiegi u masażysty. Pomagają one dlatego, że usprawniają krążenie. Nie zaleca się jednak stosowania masażów jako jedynej metody. Z nowoczesnych technologii, warto zdać się na kurację ultradźwiękami. Rozbijają one grudki tłuszczu. Krew i nerki dbają potem o to, żeby tłuszcz był odprowadzony z organizmu. Jest jednak jedna wada tego rozwiązania. Ultradźwięki działają jedynie na konkretne komórki. Jeśli na przykład zdecydujemy się poddać zabiegowi pośladki, nie oznacza to, że cellulit zniknie z ud i że przestaniemy w ogóle tyć. A co z kosmetykami antycellulitowymi, od których sklepowe półki aż się uginają? Z reguły na niewiele się one zdają. Zazwyczaj poprawiają one ogólną kondycję skóry i niektóre poprawiają krążenie. Natomiast stosowanie ich bez właściwej diety i ruchu nie zlikwiduje „pomarańczowej skórki”…

Dieta osób zainfekowanych HIV

Styczeń 13, 2009 o 11:32 am | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Pomoc żywieniowa osobom zainfekowanym HIV może pełnić kluczową rolę w poprawie stanu zdrowia pacjenta. Każdy człowiek zarażony HIV, mający dostęp do leczenia, powinien być pod stałym nadzorem wyspecjalizowanego dietetyka lub innej kompetentnej osoby. Sposób żywienia osób zainfekowanych wirusem HIV sprowadza się głównie do podstawowych wytycznych diety zbilansowanej i nie oznacza restrykcyjnych ograniczeń w jadłospisie. Ważne jest, aby dostarczać organizmowi takich ilości składników pożywienia, aby spełniać zapotrzebowanie na wszystkie mikro i makroelementy. Właściwa dieta powinna być bogata w węglowodany złożone, których źródłem są głównie produkty zbożowe z pełnego przemiału takie, jak pieczywo pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, płatki zbożowe i ryż.

Warzywa należy spożywać co najmniej 4-5 razy dziennie, owoce 2-3 razy dziennie, dzięki czemu dostarczone zostaną odpowiednie ilości witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Mięso, drób i ryby spożywane przynajmniej 2 razy w tygodniu dostarczą organizmowi białka pełnowartościowego. Nie należy zapominać o warzywach strączkowych i orzechach, szczególnie włoskich i laskowych, będących źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Spośród produktów mlecznych takich, jak mleko, sery i mleczne napoje fermentowane, należy wybierać niskotłuszczowe. Należy ograniczyć spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego takich, jak masło, smalec, tłuste mięso, a wybierać tłuszcze roślinne jak olej rzepakowy, oliwa z oliwek czy olej lniany. Codzienne posiłki powinny być urozmaicone, dzięki czemu zmniejszone będzie ryzyko wystąpienia niedoborów i zwiększy się smakowitość diety. Ważne jest również, aby unikać alkoholu. U osób zainfekowanych HIV dodatkowe obciążenie układu odpornościowego alkoholem zwiększa ryzyko powikłań zdrowotnych, gdyż alkohol jest czynnikiem stymulującym namnażanie się wirusa HIV w organizmie oraz powoduje zmniejszenie się liczby limfocytów T w obwodowych narządach limfatycznych.

U osób zainfekowanych wirusem HIV często pojawiają się niedobory witaminy B12 i witaminy C. Obserwuje się również niski poziom witaminy A i E, karotenoidów, selenu i cynku, a także powszechnie występuje niedobór żelaza, pociągający za sobą anemię. Dlatego też w diecie osób z HIV nie powinno zabraknąć produktów będących źródłem wyżej wymienionych składników pożywienia. Witamina B12 podobnie jak żelazo uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi. Witamina ta odgrywa również istotną rolę w syntezie kwasów nukleinowych wpływając na funkcjonowanie układu nerwowego. Źródłem witaminy B12 i żelaza są głównie podroby, mięso czerwone, ryby i jaja. Innymi ważnymi składnikami, na które należy zwrócić uwagę to antyoksydanty czyli witamina C i E oraz cynk i selen. Źródłem witaminy C są głównie owoce jak porzeczki czarne, pomarańcze, kiwi, truskawki czy grejpfruty oraz warzywa takie, jak papryka czerwona, szpinak, kalafior i kapusta. Natomiast bogate w witaminę E są orzechy włoskie, olej słonecznikowy i sojowy, kiełki pszenne i migdały. Cynk jest natomiast pierwiastkiem o szczególnych znaczeniu dla układu odpornościowego, podobnie jak selen jest elementem enzymów pełniących funkcje antyutleniające. Głównym źródłem cynku są owoce morza, mięso, ryby, twarde sery i pełnoziarniste pieczywo. Selen można natomiast znaleźć w orzechach, jajach i produktach pełnoziarnistych. Ważna jest także podaż witaminy A, której źródłem jest tran rybi, żółtka jaj, masło i mleko oraz warzywa zielone takie jak szpinak, brokuły czy brukselka.

Hipertriglicerdemia i insulinooporność to schorzenia jakie często pojawiają się u osób zainfekowanych HIV. Suplementacja kwasami tłuszczowymi omega 3 przez pacjentów zainfekowanych lub poszerzanie diety o produkty bogate w te kwasy powoduje obniżenie poziomu triglicerydów we krwi. Aby zwiększyć spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 dieta powinna opierać się o następujące zasady:
– Jedzenie dwa lub trzy razy w tygodniu ryb tłustych, szczególnie morskich (łosoś, makrela)
– Jedzenie codziennie około ¼ szklanki orzechów włoskich
– Używanie oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego do gotowania, pieczenia i na surowo do sałatek
– Ograniczenie stosowania oleju słonecznikowego, sojowego i kukurydzianego gdyż są one bogate w kwasy omega 6.

Przeznaczenie fit ball

Listopad 20, 2008 o 10:25 am | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Uncategorized, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Trening fit ball nadaje się doskonale praktycznie dla każdego, a w szczególności dla:
– seniorów
– kobiet w czasie ciąży lub po jej rozwiązaniu
– osób objętych specjalistycznymi programami jak stabilizacja kręgosłupa, kompensacja siedzącego trybu życia i innych
– członków zajęć fitness jako dodatkowy przyrząd ćwiczeń.

Gdzie najlepiej biegać?

Listopad 18, 2008 o 1:58 pm | Napisane w Diet, Dietetyka, Diety, Fitness, Health, Life, Odchudzanie, Trening, Women, Zdrowie, Ćwiczenia | Dodaj komentarz

Planując odrobinę ruchu w piękny letni dzień warto wybrać bieganie po leśnej ścieżce niż wyjście do klubu. Świeże powietrze bardzo dobrze działa na umysł i pomaga się zrelaksować. Ale gdy pogoda się zmieni będzie zimno i deszcz warto wybrać jednak salę treningową. Plusem biegu na bieżni jest jednoczesny pomiar spalanego tłuszczu i tętna, co w tym sporcie jest bardzo ważne. Znajdując się w lesie sama musisz zadbać o pomiar i sprawdzić puls przy pomocy zegarka lub tętnomierza.

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.
Entries i komentarze feeds.